jufnoortjeopreis.reismee.nl

Fotoseries

Hieronder vind je een overzicht van alle fotoseries.

Foto's Dag 6

Vandaag is alweer de laatste dag van onze reis. In de ochtend zijn we terug gegaan naar de eerste basisschool van deze week. Hier kregen we 45minuten de tijd om acticiteiten met de leerlingen te doen. Ik heb hier met de leerlingen het vriendenboekje gemaakt en we hebben ze laten koekhappen! De leerlingen vonden jullie vriendenboek erg mooi! En het koekhappen vonden ze lekker! Na het bezoek aan de school zijn we met ze alle gaan lunchen op een terrasje. Na het eten moesten we terug naar het hostel, hier kwamen twee busjes die ons naar het vliegveld in Boedapest brachten. En in de avond vliegen we dan weer terug naar Nederland. Het was een erg leuke en leerzame reis en ik kan niet wachten tot we samen naar de foto's kunnen kijken!!

Foto's Dag 5

Vandaag zijn we naar een kleuterschool en een basisschool geweest. Hiervoor moesten we met de bus naar het plaatsje Balatonalmádi . Op de kleuterschool zitten kinderen van 4 tot 7jaar oud. We hebben met de kinderen mee gespeelt en we hebben het liedje hoofd, schouders knie en teen met ze gezongen. Dit was erg leuk om te doen! Na de kleuterschool zijn we naar een basisschool geweest. Hier hebben we een muziekles gezien en een gymles. Tijdens de muziekles hebben de kinderen verschillende liedjes voor ons gezongen. Dit waren allemaal typisch Hongaarse liedjes. Het was erg leuk om te horen en ik heb er filmpjes van gemaakt, maar die laat ik zien als ik terug ben! Bij de gymles moesten de leerlingen veel verschillende parcours afleggen. Ook werden er een aantal spelletjes gespeelt. Wat tijdens deze les erg opviel was dat de leerlingen niet schreeuwden of met elkaar praatten. Ze waren allemaal erg actief bezig en deden goed hun best. Ook deden ze nog een aantal leuke spelletjes. Na het bezoek aan de scholen hadden we nog wat vrije tijd. We zijn met de hele groep gaan lunchen en daarna naar het Balatonmeer gelopen. Dit is een erg groot meer waar je in kunt zwemmen met mooi weer. Het was vandaag 11 graden, dus te koud om te zwemmen vonden de meeste. Echter 1 meester is toch gaan zwemmen in het meer, hij vond het wel erg koud en is er dus ook weer snel uitgekomen. Na het bezoek aan het meer, zijn we met de bus terug gegaan naar het hostel. Hier hebben we nog voetbal gespeelt. In de avond zijn we nog met ons alle gaan eten en gezellig een cafeetje in gegaan. Morgen is alweer onze laatste dag hier, dus we hebben in de avond wel goed feest gevierd ;)

Herkenningspunten met Nederland

Tijdens mijn reis ben ik al heel wat winkels en restaurants tegengekomen die wij in Nederland ook hebben. Speciaal voor jullie heb ik er foto's van gemaakt!

Foto's Dag 4

Vandaag zijn we weer naar een basisschool geweest. Hier hebben we weer twee lessen gezien. De eerste les was een Fransles. De juf sprak de hele les Frans, een aantal meesters en ik snapten helemaal niet waar ze het over had. Maar de kinderen snapten het allemaal en gaven zelfs in het Frans antwoord, dit vond ik erg knap omdat de kinderen pas 7jaar oud waren! De tweede les was een handvaardigheidles. De kinderen gingen hier met wc rolletjes bloemen en dieren maken en plakten deze op een stuk karton. Dit zag erg leuk uit! Iedereen was hard aan het werk en het was heel gezellig in de klas. Na de lesbezoeken gingen we naar de lerarenkamer. Hier stond een groep leerlingen die een liedje voor ons gingen zingen. Hier heb ik een filmpje van, maar die laat ik zien als ik terug ben. Na het bezoek aan de school hadden we zelf een dramales. We mochten tijdens deze les niet praten. Dit was echt moeilijk voor ons hihi. We gingen in een kring staan en moesten een voor een rondlopen en elkaar in de ogen aankijken. Terwijl we dit deden keken we dsn bijvoorbeeld heel boos of heel blij. Het boos kijken was extra moeilijk omdat iedereen lachen moest. Ook moesten we als een soort apen rondlopen en met elkaar voorwerpen ruilen, zoals een bril, horloge, elastiekje of armband. Je moest proberen om zoveel mogijk spullen te ruilen, maar nog steeds zonder te praten. Het was erg leuk om te doen. Na de drama les zijn we nog ergens gaan eten en hebben we nog wat spelletjes gespeelt. Vandaag moeten we optijd naar bed want morgen zitten we al om 6uur aan het ontbijt en om 7uur in de bus naar de volgende school. Wat we daar gaan doen, laat ik morgen weer aan jullie weten!

Foto's Dag 3

Vandaag zijn we voor de eerste keer naar een basisschool geweest. Hier hebben we twee lessen van ongeveer een uur gezien. De eerst les was een knutselles. Deze les ging over bijen. De juf had allemaal materialen mee die te maken hebben met een bij. Hier konden de leerlingen naar kijken, aanraken, aan ruiken en aan voelen. Daarna gingen de kinderen allemaal een bij knutselen. Hier hebben wij natuurlijk aan mee gedaan. De tweede les was een dansles. De kinderen leren hier een volksdans. Ze hebben ons ook wat pasjes geleerd. Dit was moeilijker dan het leek, maar uiteindelijk konden we het belangrijkste gedeelte allemaal mee dansen. Daarna hebben de leerlingen nog voor ons opgetreden. Ik heb hier een filmpje van gemaakt maar die mag ik hier niet op zetten, ik laat het daarom zien als ik terug ben! Na het schoolbezoek hebben we een rondleiding gehad door de stad Veszprem. Deze stad heeft niet zoveel luxe als in Nederland is. De huizen en auto's zien er een stuk ouder uit, stroompalen staan boven de grond en de wegen en de stoep zijn erg slecht. Maar ondanks dat is het wel een heel gezellig dorpje. Na de rondleiding door de stad hebben we van een paar Hongaarse studenten een aantal Hongaarse woorden geleert. En wij hebben hun wat Nederlands geleerd. Dit was best moeilijk omdat het Hongaarse alfabet meer letters heeft dan het Nederlandse. Hongarije heeft namelijk 44 letters. Maar uiteindelijk lukten het ons wel om een aantal woorden Hongaars te spreken. Tot slot hebben we de dag nog gezellig afgesloten met een spelletjes avond.

Foto's Dag 2

Vandaag was onze laatste dag in Boedapest. Om 9uur liepen we samen met onze gids (die vandaag haar hondje mee had) nog een laatste rondje door de stad. In de stad zijn we gaan lunchen en shoppen. Ook zijn we nog even naar het voetbalstadion van Ferencvàros gelopen. Hier konden we wel alleen maar de kant vanaf de straat zien, omdat er aan het stadion gewerkt werd. Om 4uur 's middags gingen we met de metro naar het treinstation. Om vervolgens met de trein naar Veszprem te gaan. De trein was erg oud en zag er heel anders uit dan de treinen die wij kennen. Na een uur in de trein, moesten we uitstappen. De trein kon niet verder rijden omdat door een storm de treinkabels kapot waren gegaan. We moesten een stukje over het spoor lopen om bij een bus te komen. Deze bus was eigenlijk te klein voor onze hele groep en onze koffers, daarom gingen sommige op het gangpad van de bus zitten. Toen we uitstapten moesten we weer een stuk lopen met de koffers (we lopen ons wat af hier haha). Dit is een hele uitdaging omdat de stoep hier niet zo mooi en recht is als bij ons en het waaide heel hard, de koffers vlogen alle kanten uit haha. Om 9uur kwamen we aan in het hostel. Hier hebben we nog warm gegeten en daarna is iedereen naar zijn eigen kamers gegaan. Morgen moeten we weer vroeg op want dan gaan we voor de eerste keer naar een basisschool. Als jullie nog vragen hebben, laat het mij dan weten!

Foto's dag 1

Nadat we met het vliegtuig waren geland, gingen we met kleine busjes richting het hotel. Hier konden we nog niet inchecken maar wel al onze koffers neerzetten. We hadden twee uur vrije tijd en daarna moesten we terug zijn in het hotel om ons in te checken. Toen we allemaal een kijkje hadden genomen op onze kamers, maakten we kennis met onze gids. Zij nam ons mee op een wandeling door Boedapest. We zijn een stukje met de metro gereist, hebben een stuk door de stad gelopen en we hebben een stijle berg beklommen, wat een erg mooi uitzicht opleverden. Na de wandeling zijn we gezellig ergens gaan eten met de hele groep en we eindigde de dag met een gezellige avond in een cafeetje.